“Met de juiste kleur kun je de klant een facelift geven!”

Hoe ga je om met klanten die shoppen niet zo leuk vinden? Met dames die – ondanks pienter en professioneel – niet alle wijsheid in pacht hebben als het gaat om het uitkiezen van een outfit? We spreken Femke (36) van de Utrechtse stylingboetiek Tenue de Ville. En we leren dat er op het gebied van kleur- en pasvormadvies voor het middensegment nog een hoop te winnen valt.  

Kleding en aankleding

Tenue de Ville ligt aan de Utrechtse Oudegracht, maar dan wel het gedeelte waar je nog ouderwets kunt flaneren zonder massaal dagjespubliek en flyerstudenten. De sfeer is chic en eigentijds, maar laagdrempelig, mede dankzij het charisma van eigenares Lindsey Knoop en medewerker Femke Verhagen. Je blijft kijken. Naar kleding, en naar de aankleding. “Elke twee weken gooien we weer alles om, haha”, vertelt Femke.” Doelgroep is vooral de jongere, ambitieuze vrouw die zoekt naar garderobeadvies, zonder een peperdure personal shopper, bijvoorbeeld.  

180 graden gedraaid 

Jong, ambitieus en zoekende, zo waren ook de afgelopen jaren voor Femke. Ze zit inmiddels goed op haar plek bij Tenue de Ville, nadat ze jarenlang de technische kant van het modevak uitoefende. “Het creatieve van mode heeft me altijd aangesproken. Na de Mode & Kledingopleiding belandde ik in garment technologies en product development. Maar het was allemaal te veel ‘kantoor’, te weinig inspiratie. Bovendien werd het nieuws van mijn zwangerschap niet zo vriendelijk ontvangen. Eenmaal thuis zonder baan, kreeg ik de rust om de balans op te maken. Wat wil ik nog doen, waar word ik gelukkig van? Ik had eigenlijk wel zin om 180 graden te draaien!”

Kleuradvies bekennen 

Femke begon met een zoektocht naar kleur, die ze verwerkte in een blog. “Ik had een opleiding voor kleurstylist gedaan, en was er sowieso altijd door geïntrigeerd. Wat doet een rode blouse of een zalmroze colbert met je? Je kunt echt een ‘facelift’ krijgen van een bepaalde tint. En ik ontdekte dat Lindsey van Tenue de Ville hier ook veel aandacht aan schenkt, ze werkt zelfs met kleuradviesafspraken. 

Dus toen ik hier een jaar geleden kwam werken, viel alles op z’n plek. Ik vind het heerlijk om in de winkel te staan. En ik hoor van anderen dat ik dat ook uitstraal. Niets fijners dan een klant dolgelukkig de deur uit te zien gaan met allemaal setjes die ze zelf niet zo snel had uitgekozen.”

Pashokjes-angst

“Een groot gedeelte van de vrouwen blijft het wat onwennig vinden om in een pashokje nieuwe dingen te proberen. Uit onzekerheid, bijvoorbeeld. Dus als je die kunt helpen, geeft dat het winkelen zeker iets extra’s. Dat vind ik heel interessant. Het empathisch vermogen om te weten wat je wel en niet zegt. Het vraagt om mensenkennis. Ik zou me nog wel meer willen specialiseren in lichaamsvormen en pasvormen om zo klanten nog beter te kunnen adviseren. Ik geloof dat het winkelen steeds meer verschuift naar een complete beleving van sfeer, advies en inspiratie!”

Artikel Werk in de winkel, www.werkindewinkel.nl
Geschreven door Monique Smitsloo
https://mode.werkindewinkel.nl/nieuws/“met-de-juiste-kleur-kun-je-de-klant-een-facelift-geven”